|
Een auto of camper huren
In Amerika is een auto (of camper) onmisbaar.
De afstanden zijn te groot om te fietsen en al helemaal om alles af te wandelen.
Openbaar vervoer is ook geen optie omdat dat je alleen van stad naar stad brengt.
Rijden is fijn
Tijdens je vakantie in de VS zul je waarschijnlijk veel, heel veel met
je huurauto gaan rijden. Dat is ook absoluut geen ramp. Rijden in
Amerika is een belangrijk onderdeel van de beleving. Het landschap
waar je doorheen glijdt, is vaak adembenemend, ook als je niet in
een park zit. Daarnaast is rijden in de VS heel prettig door de Amerikaanse
automobilisten. Ze rijden relaxt en houden zich netjes aan
de maximum snelheid. Amerikanen zijn bovendien heel hoffelijk en
gunnen elkaar de weg.
|
Freeway, highway, ...
Net als in Nederland bestaan er verschillende soorten wegen. Een
paar termen die je regelmatig tegenkomt, zijn freeway en highway.
Vaak wordt gedacht dat die termen vertaald moeten worden met
snelweg. Dat is niet helemaal correct. Freeway staat voor een weg met gescheiden weghelften, zonder kruispunten.
Dat is dus zoiets als een snelweg.
De echte snelwegen heten echter Interstate
highway of beter nog: Interstates (een weg
die staten verbindt). Een highway is een
hoofdweg, ofwel een belangrijke verbindingsweg
tussen twee plaatsen. Het is soms
een snelweg, maar veel vaker iets in de vorm
van wat wij een provinciale weg (N-weg)
noemen, en soms is de highway niet meer
dan een onverharde weg vol met kuilen.
Korte Invoegstroken
Van invoegstroken en uitvoegstroken op de
Interstates hebben Amerikanen niet echt gehoord. Omdat het verkeer
allemaal met ongeveer de maximumsnelheid rijdt en het doorgaans
niet erg druk is, is invoegen en uitvoegen overigens nooit een
probleem. Amerikanen houden er ook rekening mee dat invoegend
verkeer de ruimte moet krijgen. Doe dat zelf ook (ga op tijd naar
links of rem een beetje bij zodat een invoegende auto er goed tussen
past).
Interstates hebben vaak extreem korte uit- en invoegstroken!
Rough roads
De Interstates en de highways brengen je door Amerika. Naast die hoofdontsluitingen zul je ook te maken krijgen met meer secun-
daire wegen. Die komen voor in alle soorten en maten. Veel wegen
zijn verhard, maar je zult ook regelmatig onverharde wegen tegenkomen.
De kwaliteit daarvan is zeer wisselend. Vaak gaat het om
halfverharde wegen, dus wegen met gravel, maar ze kunnen ook
helemaal onverhard zijn. Sommige wegen zijn erg ruig (rough) en
alleen toegankelijk voor voertuigen met high clearance ofwel auto’s
die iets hoger op de wielen staan, zodat ze over stukken rots kunnen
rijden zonder dat de onderkant wordt opengescheurd (bijvoorbeeld
een SUV). Soms heb je zelfs een 4-wheel drive nodig om niet
vast te komen zitten. Ook in de parken heb je onverharde wegen.
Op de kaart die je bij aankomst krijgt, staat goed aangegeven wat je
mag verwachten. Het is belangrijk te weten dat een huurauto op een
onverharde weg niet verzekerd is. Eventuele schade en sleepkosten
worden dus niet vergoed. Denk dus goed na voor je een onverharde
weg ingaat, maar wees ook weer niet te bang. De risico’s zijn vaak
niet zo groot als je voorzichtig rijdt. En soms ontkom je er gewoon
niet aan om een stukje over een onverharde weg te rijden als je ergens
wilt komen.
101 west
Alle hoofdwegen in de VS zijn genummerd. Dat maakt het makkelijk om de weg te vinden. Je moet bijvoorbeeld de 101 hebben
of I5 (Insterstate 5). Omdat je op een weg twee kanten op kunt gaan, staat er naast/boven/onder het wegnummer vaak een
letter die of een woord dat aangeeft naar welke windrichting de betreffende weghelft leidt (N / north, E / east, S / south, W / west). Dat werkt in de praktijk uitermate handig.
De wegen zijn zeer duidelijk aangegeven.
Mijlpalen
In Nederland staan naast de snelwegen hectometerpaaltjes. Dat
soort paaltjes kennen ze in de VS ook. Ze staan echter elke mijl in
plaats van elke 100 meter. Handig is dat de nummers van de afritten
gekoppeld zijn aan die mijlpalen. Afslag 123 vindt je dus in de buurt
van mijlpaal 123. Bij meer afslagen in hetzelfde mijlvak wordt achter
het nummer een A of B of C geplaatst.
Stoplichten
In Amerika worden naast stopborden ook veelvuldig stoplichten gebruikt om het verkeer te reguleren. Stoplichten hangen doorgaans aan de andere kant van de weg. Een voordeel is dat je, als je staat te wachten, niet recht boven je hoeft te koekeloeren of het licht op
groen springt. Als Nederlander is het misschien wel even wennen dat je niet helemaal doorrijdt tot het stoplicht. Als je dat wel doet, levert dat gegarandeerd spannende situaties op.
Door rood rijden
In Amerika mag je in de westelijke staten gewoon door rood rijden als je rechtsaf wilt gaan. Uiteraard moet dat wel kunnen. Kruisend verkeer heeft wel voorrang als zij groen hebben. Soms is het niet toegestaan om door rood te rijden. Dat wordt dan bij het stoplicht aangegeven (no right turn on red).
De verkeerslichten hangen aan 'de overkant van de straat'. Bij rood, mag je (als het kan) gewoon rechtsaf slaan.
Scholen en schoolbussen
Kinderen hebben in het verkeer een aparte status. Bij scholen moet je snelheid minderen. Tenminste als er kinderen zijn. Dat wordt aangegeven door knipperende lampen. Tijdens de vakanties wordt er
uiteraard niet geknipperd en hoef je dus niet langzamer te gaan rijden. Ook schoolbussen hebben een aparte status. Die schoolbussen
mag je niet passeren als ze stilstaan en met hun lichten knipperen en een uitgestoken stopbord laten zien. En niet passeren betekent hier
niet inhalen en ook dat je een bus die je tegemoet komt niet voorbij mag rijden.
|
|
De auto ophalen
Een van de eerste dingen die je in Amerika zult doen, is je huurauto of camper ophalen.
Een huurauto ophalen kan direct nadat je bent aangekomen of nadat je
een nachtje in een hotel hebt uitgerust. Het ophalen van de huurauto
is op zich een eenvoudig klusje als je de auto al gereserveerd hebt in
Nederland. Het is een kwestie van de juiste balie zoeken. Die vind
je doorgaans op het vliegveld. In een enkel geval moet je met een
shuttle busje naar een parkeerplaats iets verderop. Vervolgens is het
een kwestie van je creditcard en je rijbewijs laten zien en een paar
handtekeningen zetten. Daarna krijg je de sleutels en een nummer
van de parkeerplaats waar je auto staat.
Met de auto over een rough road.
Het ophalen van een camper is redelijk vergelijkbaar met het ophalen van een auto. Wel moet je met een aantal zaken rekening houden.
Zo mag je een camper in principe niet ophalen op de dag dat
je aankomt. De verhuurders willen niet dat je vermoeid achter het
stuur stapt. Ook goed om te weten is, dat je een camper niet op elk
willekeurig moment kunt ophalen, maar dat je je bijvoorbeeld moet
melden tussen 13.00 en 16.00 uur. Op zondagen zijn de verhuurstations
doorgaans gesloten. Het terrein van de verhuurder is niet op het
vliegveld, maar meestal een aardig eind daar vandaan. Soms kun je
er met een shuttle bus komen. Anders zul je een taxi moeten nemen.
Op het verhuurstation krijg je nog wat informatie over de camper,
vaak in de vorm van een video.
Met een camper de bergen in.
Zaken waar je op moet letten:
-
| Soms proberen de mensen van het verhuurbedrijf je een grotere auto aan te smeren dan je hebt gereserveerd. Het liefst een SUV. Ook extra verzekeringen zijn optioneel. Geef gewoon aan dat je wilt waarvoor je hebt gereserveerd. Als bij die auto blijkt dat het allemaal niet past, kun je altijd nog terug om een grotere te gaan halen (tegen forse meerprijs uiteraard).
-
| Als je met meer personen wilt gaan rijden, moet de verhuurder dit weten en moet de tweede (en derde etc.) chauffeur ook tekenen. Dit moet je doorgaans zelf melden. Vergeet dit niet, anders kan dat problemen opleveren in geval van een ongeluk.
| |
Tanken
Als je veel rijdt, moet je ook regelmatig tanken. In een huurauto is dat doorgaans unleaded fuel. De handelingen die je in de VS bij het tanken moet verrichten,
kunnen nogal verschillen van pomp tot pomp. Meestal is het echter geautomatiseerd en gaat het zoals bij ons bij de Tango: creditcard erin, wat zaken intoetsen,
brandstoftype aangeven en tanken. Soms moet je een ZIP code (Postcode) ingeven. Probeer dan maar 00000 of 11111. Soms werkt dat. Als dat niet het geval is,
moet je eerst bij de kassier/caissičre langs om te betalen. Daarna kun
je voor het betaalde bedrag tanken. Als blijkt dat je meer hebt betaald dan je kunt tanken, krijg je het teveel betaalde na het tanken weer terug (automatisch op je creditcard-rekening). Het is vooral
een kwestie van even lezen wat er bij de pomp staat. Let goed op dat je de juiste slang/pistool pakt. Zwart is benzine en groen is diesel!
Tanken (zwart is benzine).
Terugbrengen
Als je trip erop zit, moet je de huurauto terugbrengen. Dat is bij auto’s een kwestie van naar de luchthaven rijden, de afdeling verhuur
zoeken (borden Rental Car Return), de juiste verhuurder zoeken (volg de bordjes - bijvoorbeeld Hertz Return), je spullen uit de auto
halen en de sleutels inleveren. Dat kan bij een mannetje ter plekke. Als de auto’s niet bij de luchthaven moeten worden afgeleverd maar
op een parkeerplaats een eindje bij de luchthaven vandaan, dan kun je een gratis shuttle bus nemen naar de luchthaven. Bij campers is
het allemaal iets complexer. De tijden waarop je de camper kunt terugbrengen zijn redelijk beperkt (bijvoorbeeld tussen 8 en 11 uur
‘s ochtends). Daarnaast zul je de camper naar een verhuurstation moeten brengen dat zeer waarschijnlijk een eind van het vliegveld
vandaan is. Je moet daarna meestal zelf zien te regelen dat je bij het vliegveld (of een nabijgelegen hotel) komt.
Nog veel meer tips
In mijn reisgids Het beste van West-Amerika
vind je nog veel meer tips over het rijden in de Verenigde Staten, zoals de verkeersborden, de center lanes,
en over het rijden in een huurauto, zoals de automatisch versneling, de cruise control, de emergency brake en wat te doen bij pech.
Lees meer.
|
| |